BADANIE PODŁUŻNE Z POWTARZANYMI POMIARAMI
Mentalizowanie i ufność epistemiczna jako czynniki odporności w modelu generowania stresu
Celem badania jest eksploracja roli ufności epistemicznej i mentalizacji jako mediatorów w prospektywnej relacji pomiędzy psychopatologią (patologią osobowości) a ekspozycją na zależne i niezależne stresory i w konsekwencji występowaniem objawów psychopatologicznych w grupie klinicznej. W szczególności badanie ma na celu ustalenie, czy niski poziom mentalizacji i ufności epistemicznej prowadzi do większej liczby zależnych stresorów, a w rezultacie do wyższego poziomu doświadczanych aktualnie symptomów psychopatologicznych.
Nasze badanie uwzględnia rolę wczesnych traumatycznych doświadczeń oraz patologię osobowości jako dystalne i proksymalne czynniki ryzyka ekspozycji na stresory. W ramach projektu prospektywnego w modelu: psychopatologia -> stres -> psychopatologia poszukujemy odpowiedzi na pytanie o mechanizmy pośredniczące, które mogą stać się punktem interwencji w mechanizmie podtrzymywania i oporności na leczenie zróżnicowanych symptomów psychopatologicznych: internalizacyjnych (lęku i depresji), eksternalizacyjnych, a także zaburzeń osobowości. Badanie ma charakter podłużny z trzema pomiarami co dwa miesiące, pierwszy pomiar będzie odbywał się podczas hospitalizacji psychiatrycznej lub wizyty ambulatoryjnej.
Praktyczne zastosowania naszych badań obejmują wykorzystanie zidentyfikowanych mechanizmów psychopatologii/czynników ochronnych na różnych etapach interwencji u osób z zakłóceniami zdrowia psychicznego.
Projekt realizowany we współpracy z University College London.
Tytuł projektu: Prospective Study on Mentalization, Epistemic Trust, and Stress Generation: Toward More Effective Prevention and Intervention in Mental Health
Zespół badawczy: dr Monika Olga Jańczak (kierowniczka projektu), dr Tobias Nolte, prof. Peter Fonagy, dr Chloe Campbell, dr Julia Griem, dr Dominika Górska, mgr Maria Izbaner, dr Piotr Podwalski.
Projekt finansowany w konkursie IDUB International Research Team i z grantu Komisji ds. Grantów działająca przy Wydziale Psychologii i Kognitywistyki UAM.